15 nov. 2010

Härlig helg

Helgen har varit en sådan helg man vill ha mer av. Husmorstakter, snickeri, städ, firande, promenader. Jamen ni hör så idylliskt. kanske inte för alla men för mig. Jag är i behov av lugn runt omkring mig. Fläng, allt sånt, tankar, de måste sorteras bort och allt jag vill ha är ordning, reda och kel. Låter kanske för hemskt tråkigt men belive you me, de är allt jag drömmer om just nu. De och trygghet.
Så helge blev promenad med kakan och samla ihop saker till julpyntande.
Gudfaderns pasta.
Snickeri av min älskade M
Tjälknöl.
Helgens recept får bli Tjälknöl.
Fryst stek 11-12 timmar i 75 grader.
Klar när steken visar mellan 60-70 grader. Vår var bäst på 65 grader.
När den är klar i ugnen, 4-5 timmar i en saltlag.
Jag vill bara påpeka att jag gjorde detta.
Jag har gjort en helt egen Tjälknöl.
Gott som fan blev de men tro mig, de blir inte en sådan varje helg. Sällan jag går upp mitt i natten för någon...allra minst för att tömma ut en saltlag.






Inne på timme 2 tror jag. 10 to go.


Gudfaderns pasta. En av Ms specialare. så sjukt gott.




Inga kommentarer: