18 dec. 2010

Crisp me


Jag fick för några dagar sen en fin present av käre L. Nej jag säger fel. Mitt kök fick en fin present. Fylld till bredden av köksgrejjer. Smörknivar, fina handdukar, muffinsformar.
Förutom de blev jag mycket trevligt inviterad till peppisar med ädelost och både glögg och varm/kall. Samt fina Ls fina pappas paj. Ack så gott. Nu har jag dock tagit ut innehållet ur burken och fyllt den med julcrisp. Micke gott, micke gott.



Julcrisp är egentligen inget märkvärdigt alls.
Det är gott dock och det är enkelt att göra vilket gör att jag lägger den på topp 10 direkt då Theo kan vara med och baka många av momenten.

Sjukt lätt jag ger alla med för mycket tid över det enkla receptet.

Julcrisp
Cornflakes, jag föredrar någon lite hårdare variant, eldorado har en bra som heter special flingor. Är dom för små och fjösiga blir de bara mos. Man ser rätt tydligt hur mycket cornflakes man skall ta. Alla skall ha choklad på sig men det skall inte finnas en massa choklad över.

En choklad man gillar, 200 g.
Antingen kan man ta blockchoklad men jag föredrar en jag vet att jag gillar då det smakar mycket av just chokladen. Vit, mörk, ljus spelar ingen roll. Take ya pick. Jag gjorde både vit och ljus denna gång.

Nougat. Räcker med en liten sån bar i godisdisken. Älskar man nougat kan man klart ha i mer men jag tycker det räcker, blir väldigt sött med för mycket.

Vill man ha smak av något, ta typ apelsin så går de bra att ha i lite skal och juice av de oxå men häll de i chokladen och var försiktig så de inte blir för mycket.

Jag tänkte nästan göra en sats till senare med jordnötssmör i också. Återkommer till om de verkligen är gott, men kan de någonsin gå fel med jordnötssmör?

Gör:

Ta några nävar cornflakes.
Smält chokladen, o nougaten. Häll på allt på flakesen, blanda.
Häll i en form, en vanlig ungsform brukar duga bra. (smörj järna in formen med smör så lossnar hela kakan lättare sen)
Dekorera toppen med lite av den smälta chokladen.
In i kylen.
Upp med formen, dela. Ju mer choklad man haft desto lättare är det att få den form på bitarna man vill ha. Snålar man ramlar gärna flakesen av.

förvaras i kylen om dom inte tar slut direkt.

Sjukt svårt va?





Inga kommentarer: