19 jan. 2011

Det finns en saknad

Jag har en sorg idag.
Det är inte en sorg som förtär och gör än paralyserad. Det är en egoistisk sorg. En sorg som gör att man känner en viss lättnad över att det gick så stilla och bra men en sorg som gör att en era känns över.
Min gamla barnvakt, granne, bagare, visdomstant,sömmerska, flaxtrasa and you name it är inte levande längre. I hela min uppväxt fanns hon där. Jag kan inte räkna hur många gånger jag fick följa med henne till hennes jobb som mattant på ett dagis för att mamma och pappa jobbade. Eller gångerna hon ropade på mig för att jag skulle lära mig något som att sticka eller sy.Det brukade funka i 3 minuter sen hade jag glömt det. Eller gångerna då hon ville ha saker att sy åt oss. Eller den gången då hon sydde upp en hel garderob till mina Barbies. Alla de gånger hon tagit mig i kragen när jag satt mig på en gräsplätt för att må dåligt. Alla de gånger hon fått mig att se att det är bara att gå vidare.
På senare år har hon mer varit den fina gamla flaxtrasan. Ingen daglig kontakt men fina hälsningar och husgeråd har skickats. Och lyckan att vi flyttat hit dit hon rymt flera gånger för lugn och ro. Hon visste precis vart vi var nu.

Det är en tung dag dagen då man inser att delar av barndomen försvinner och även om jag inte förtärs av tårar så gör det ont. Det gör ont att hon aldrig fick det där kortet på Theo som jag sparat eller att jag inte fick säga tack för skålarna vi fick sist eller...jamen ni vet, egoism. Okej hon vet säkert att hon var en viktig del av mig. Hon är den envisa tanten i mig.
Jag tackar alla makter för att hon fick somna in i sömnen i sin egen säng. Jag tackar även för att det var någon som tyckte om henne som hittade henne. Jag tackar för att hon slipper mer nu, ett liv som varit så tungt är nu slut och kanske, troligen är det en lättnad att det är så.
Men vad hjälper ord när någon dör? Ingenting. Och det spelar ingen roll nu. Huvudsaken är att du har det bra och nu vet du hemligheten om vad som händer sen.

Tack Britt. Finaste, finaste!

Inga kommentarer: