11 mars 2011

Sånt där boktips


Jag hade några minuter över igår och använde dom på biblioteket i Gnesta.
Jag gillar att läsa. Är dock en periodare, just nu är jag mitt inne i en läsa period.
Som vanligt gick jag förbi hyllan med memoarer och där stack den här boken fram. Ego Girl av Carolina Gynning och Ingrid Carlqvist. Eftersom jag är en av dom där människorna som gillar Gynning, inte på ett "får jag röra dina bröst" vis utan mer för att jag tycker hon är stark. Jäkligt spejsad och flängig men otroligt stark. Hon har tagit sig från jetset träsket där man lever mer på andra till att på egen hand tjäna ihop sina pengar genom programledarroller, sin konst, böcker osv. O vi köper det ju, hon tjänar pengar på oss så visst är hon underhållande. I alla fall, jag ville mest tipsa om boken.
Helt ärligt, den är lite undermåligt skriven. Mycket fjortisspråk och kanske är det därför jag läste ut den på en kväll. Men å andra sidan, hon skriver om sitt liv som ung och jag tror att idén är att unga även skall kunna läsa boken. Jag tycker nog att språket är ett smart drag och inte alls så som många vill klaga på, "bimbofierat". Man ser henne framför sig som en ung kvinna och det är ju den tiden hon skriver om så varför inte använda sig av det språket också?

Såg några recentioner om boken. Folk klagar på att hon namedroppar, pratar väl om knark (eller snarare, pratar inte bara illa om knark), berättar om sina ätstörningar som något normalt men ändå inte. Hon berättar helt enkelt om hur hon såg det då. Det var inget konstigt att kräkas när man ätit för mycket, eller att ta sig några linor när man blev för full för att nyktra till lite.
Jag tycker det var spännande på ett "jag lär ALDRIG hamna där" sätt. Det är ju några mil ifrån mitt liv och jag tycker det finns en fashination i att se hur människor överlever ett sådant liv. Galna förhållanden, ensamhet, modellvärld, alkohol, fester, droger, sex. Hur klarar man det i flera år? Att bli granskad och kritiserad av främlingar på olika castings. Hur kan man inte tappa hela sin person av att folk kallar än fet flera gånger om dagen? I dont know. Men desto större respekt för dom som klarar det och inte blir miffon.
Så jag blev lite underhållen av att fly min egen verklighet ett tag och fantastiskt imponerad över att Carolina inte blivit ett psykfall. Jag tror faktiskt att hon är rätt kul och har mer intelligens än många vill ge henne cred för.
Nästa gång ska jag kolla Ego woman, uppföljaren.

Men för alla som tänker skicka ut sina barn ut i modellvärlden innan dom åtminstone fyllt 18 år. Dont. Please dont.


Inga kommentarer: