20 juni 2012

Var praktisk inte känslosam

Jag vet att jag är en no-show just nu. Det är så mycket annat. Praktiskt. Visste ni det? När någon dör så ska man inte bara sörja och vara ledsen man skall också reda upp hela dennes gamla liv. Avsluta konton men inte för tidigt, lämna tillbaka grejjer, fixa trixa plocka. Det är liksom inte bara det här med att vara ledsen, det är så mycket mer. Man hinner inte riktigt vara ledsen ens. Man skall istället fundera på vilka psalmer som skall spelas och vilken musik hon gillade. Man skall fundera på om hon skall ha en grav eller spridas, tota ihop en annons och inte minst av allt avsluta alla prenumerationer och ändra alla abonnemang. En lätt uppgift? Inte i vanliga fall, i mammas fall,  något mer hysteriskt än för vanligt folk. Varför behöver vi inte gå in på men det är mycket som skall göras. Jag kanske skall starta en förening som hjälper till med sånt här, för jag hade velat ha hjälp, hur mycket som helst, o hjälpen finns inte alltid.
Till råga på allt har vi ju då hål i taket. Något jag fick sammanbrott av. M tog på sig hela reparationen och jag tackar alla makter att jag har honom för jag hade inte kunnat hantera detta spektakel också. Jag ignorerar det helt och M pysslar omkring med sina blåbyxor. Idag funderade vi dock på att ta en paus från allt. Skita i hela alltet och bara åka iväg på en picknick. M har nämligen tagit ledigt. För sin skull och för min. Jag älskar honom för det, älskar att jag har fel i mina antaganden ibland. Älskar att han plockar upp mig innan jag faller, att han nog faktiskt känner mig mer än jag ibland ger honom cred för. Theo är också hemma. Vi är hela vår lilla familj. Och vi njuter av att bara få vara. I solen, på gräset, i bilen, framför TVn. Det behövs. En paus, en kort paus utan verklighet sen huvet in i kaklet igen så klart. Men inte än. Nu finns inga problem, nu finns bara sol, familj och kanske tillome en glass.




Inga kommentarer: